Ήταν ένα παιδί από το Σικάγο. Δεν ήταν προϊόν του δρόμου, είχε μια μητέρα που τον αγαπούσε πολύ, καθηγήτρια πανεπιστημίου, μεγάλωσε στα προάστια σε ένα μεσοαστικό περιβάλλον και έβγαλε το λύκειο με ψηλούς βαθμούς. Από μικρή ηλικία άρχισε να ασχολείται με τη μουσική και σύντομα βρέθηκε να πουλάει μουσικές μίξης του σε καλλιτέχνες. Πιστεύοντας στον εαυτό του, αποφασίζει να παρατήσει τις κολεγιακές σπουδές του για να ασχοληθεί πλήρως με την μουσική. Ξεκίνησε να φτιάχνει μπιτ την εποχή που η γκάνγκστα ραπ ήταν κυρίαρχη και οι θεματοφύλακες της δεν άφηναν περιθώρια. Έτυχε όμως η μουσική που μίξαρε να φτάσει στα αυτιά του Jay Z, προέδρου της ανερχόμενης τότε δισκογραφικής του «Roc-A-Fella», ο οποίος τον προσέλαβε ως in-house παραγωγό. Θεόσταλτο πάντρεμα για τον Jay μιας και κατάφερε να δει για πρώτη φορά πραγματική επιτυχία στη μουσική του, μιας και η συνεργασίας του παρήγαγε άλμπουμ όπως το The Blueprint. Σύντομα ήταν εμφανές ότι ο Kanye θα ήταν ο παραγωγός της δεκαετίας και όλοι θα έσπευδαν να συνεργαστούν μαζί του όπως ακριβώς είχε συμβεί τα προηγούμενα χρόνια με τον Dr. Dre. Η διαφορά ανάμεσά τους ήταν ότι ο Dre προερχόταν ξεκάθαρα από την κουλτούρα του δρόμου, ένας ακόμα αναγκαίος περιορισμός για κάποιον με φιλοδοξίες να ραπάρει. Το 2002, φεύγοντας από το στούντιο, ο Kanye αποκοιμιέται στο τιμόνι ενώ οδηγεί και τραυματίζεται σοβαρά στο σαγόνι, κάτι που χρειάστηκε χειρουργείο και αισθητικές παρεμβάσεις για να αποκατασταθεί, στον βαθμό που ήταν εφικτό. Φανταστείτε έναν κόσμο που ο Kanye είναι ακόμα καλύτερος ράπερ επειδή θα είχε ατόφια σιαγόνα.
Το 2004 ο Kanye κυκλοφορεί το πρώτο του άλμπουμ «The College Dropout», έναν δίσκο που χαίρει ακόμα μεγαλύτερης εκτίμησης σήμερα, μιας και βίωσε απόρριψη από την γκάνγκστα κουλτούρα όταν πρωτοβγήκε. Ο Kanye πρόβαλε μια πολύ διαφορετική βερσιόν ενός ράπερ, που εστίαζε περισσότερο σε στίχους με θέμα την οικογένεια, τη θρησκεία και τον ρατσισμό με πολύ πετυχημένα κωμικά σκέλη, χιουμοριστικά στιχάκια και ήχους από soul, gospel και R&B. Το «College Dropout» έκτοτε έχει αναγνωριστεί ως ένας από τους κορυφαίους και πιο επιδραστικούς δίσκους στην ιστορία της χιπ χοπ, και πιθανώς η καλύτερη δουλειά της καριέρας του Kanye – όποιος θέλει να διαφωνήσει υπέρ του «Graduation» ή του «My Beautiful Dark Twisted Fantasy» καταφέρνει μόνο να ρίξει φως στην εξαιρετική δισκογραφία που έχει παράξει. Η επιτυχία του δεν μπορούσε παρά να ενοχλήσει ονόματα της εποχής που θα έβλεπαν την αρχή του τέλους για την gangsta rap και μια διεύρυνση σε στιχουργούς που ουδεμία σχέση δεν είχαν ποτέ με τον δρόμο. Εν ολίγοις ο Kanye εκτός από την επανάσταση που έφερε μουσικά μέσω του ήχου του, έσπασε τα ταμπού της ραπ που ήθελε να παραμείνει η γλώσσα των δρόμων όπως την είχαν εφαρμόσει κατά τη διάρκεια των 90s, που την έφεραν την χιπ χοπ στο προσκήνιο. Η συμβολή του χάραξε πορεία για καλλιτέχνες όπως ο Common, ο Lupe Fiasco και αργότερα ο Drake που χωρίς αυτή δεν θα είχαν την ίδια επιτυχία.
Από τον συνεσταλμένο Kanye με το αρκουδάκι στα φούτερ, που παράτησε το κολλέγιο γιατί είχε ήδη ένα PhD (ας μην το αναλύσω εδώ), ο West έζησε μια εκθετική επιτυχία που τον καθιέρωσε στα αυτιά του κοινού παρά τις ενστάσεις και την υποτίμηση από τον περίγυρο των ράπερς. Ένα καλό παράδειγμα την επικράτησής του ήρθε το 2007 με την κυκλοφορία του «Graduation» την ίδια μέρα με τον τρίτο δίσκο του ακραία επιτυχημένου τότε 50 Cent «Curtis». Ο Kanye δήλωσε περιπαιχτικά ότι δεν θα ήθελε να φάει ξύλο από τον σκληροτράχηλο 50 όταν αναπόφευκτα πουλήσει περισσότερα αντίτυπα. Και μαζί με την εμπορική επιτυχία ήρθε και η αναγνώριση από τον μουσικό κόσμο. Ο Kanye έλαβε ένα θετικό σχόλιο για τη φωνή του από τον Μάικλ Τζάκσον και αυτό του έδωσε την αυτοπεποίθηση να τραγουδάει ακόμα περισσότερο από πριν. Με την πρωτοπορία την εφαρμογής του autotune και τον πόνο από τον χαμό της αγαπημένης του μητέρας, Donda, ο West κυκλοφορεί το «808s and Heartbreaks» έναν δίσκο που δίχασε το κοινό του, αλλά παράλληλα μια ευαίσθητη προσέγγιση στην τότε ραπ. Μην ξεχνάμε ότι η καθιέρωση του autotune και η τραγουδιστή ραπ έγιναν θεμέλια για την μετέπειτα τραπ σκηνή. Το peak της μουσικής του καριέρας όμως ήρθε ύστερα με το, για πολλούς αγαπημένο, άλμπουμ «My Beautiful Dark Twisted Fantasy» με χιτάκια όπως τα «Dark Fantasy» που έγινε εβραίως γνωστό στο soundtrack του «Hangover», το ανεβαστικό «All of the Lights», του οποίου το βασικό σκέλος γράφτηκε οριακά αυτοσχεδιαστικά, και το συγκινητικό «Runaway» που έκανε τον κόσμο να αντιδρά στο άκουσμα μιας νότας. Το άλμπουμ συνοδεύτηκε από μια άκρως αυτάρεσκη ταινία μεσαίου μήκους με τον Kanye να ερωτεύεται έναν φοίνικα.
Και για όποιον τρέφει αμφιβολίες περί αυταρέσκειας και εγωκεντρισμού ο ίδιος ο Kanye κυκλοφόρησε τον επόμενο δίσκο του με τίτλο «Yeezus» ο οποίος περιέχει το κομμάτι «I Am A God». Όχι ότι πρότερα δεν είχε στιγμές παραλογισμού σε συνεντεύξεις αλλά η περιβόητη συνέντευξη του στο ραδιόφωνο του BBC ήταν ένα από τα πρώτα δείγματα τρέλας για να έρθει να δέσει με τον ναρκισσισμό. Ο West υποστήριξε το κομμάτι και έδωσε έμφαση στην κυριολεξία των στίχων, λέγοντας ότι το πιστεύει ακράδαντα. Επειδή όμως από μικρό κι από τρελό μαθαίνεις καμιά φορά την αλήθεια, ο Kanye έχει κάνει και δηλώσεις που τον τιμούν μέσα στα χρόνια (τα παλιότερα κυρίως). Το 2005 κατά τη διάρκεια την φιλανθρωπικής συναυλίας για τα θύματα του τυφώνα Κατρίνα στη Νέα Ορλεάνη ο Kanye έκανε επί σκηνής το σχόλιο «George Bush doesn’t care about black people» έχοντας προηγουμένως παρεκκλίνει από το σενάριο σε ένα rant σχετικά με την απεικόνιση των μαύρων στα μίντια. Από την άλλη όλοι θυμόμαστε εκείνη την αξέχαστη στιγμή στα Video Music Awards το 2009, όπου ο Kanye εισέβαλε στη σκηνή για να διακόψει την νεαρή μόλις βραβευμένη Taylor Swift και να παινέψει την Beyonce, υποψήφια τότε για το Single Ladies που εδώ που τα λέμε είναι ένα από τα καλύτερα βιντεοκλίπ όλων των εποχών. Την ακριβώς επόμενη χρονιά στα Grammys στον νικητήριο λόγο του αστειεύτηκε (;) ότι «Όλοι ήθελαν να δουν τι θα κάνω αν δεν νικούσα, τώρα δεν θα μάθουμε ποτέ.»
Το 2012 ο Kanye τα φτιάχνει με την πασίγνωστη και ζάπλουτη Κιμ Καρντάσιαν και μέσα στον πρώτο χρόνο της σχέσης τους παντρεύονται. Εκτός από τα 4 παιδιά που κατέληξαν να έχουν μαζί ο Kanye έγινε τακτικό μέλος του καστ των Καρντάσιαν και του τηλεοπτικού τους ριάλιτι, προσδίδοντας στιγμές γέλιου, δράματος και της γνωστής τρέλας του. Αν και αμφότεροι ιδίου φήμης, ο Kanye δεν ήταν συνηθισμένος για μια σχέση που διαρκώς βιντεοσκοπείται και προβάλλεται, παρόλο που οι εμφανίσεις του στη σειρά ήταν περιορισμένες. Οι Kimye όπως έγιναν γνωστοί σαν ζευγάρι πέρασαν μια περίοδο που ήταν πλήρως αγαπημένοι, σαν κοινοί θνητοί, προτού καταφέρουν να γίνουν το πιο αποκρουστικό ζευγάρι της showbiz. Αποκορύφωμα τοξικότητας αποτελεί το σκηνικό γύρω από το τραγούδι «Famous» και τον αμφιλεγόμενο στίχο που ο Kanye ισχυρίζεται ότι έκανε διάσημη την Taylor Swift και ως εκ τούτου θεωρεί ότι ακόμα θα του καθόταν. Το βιντεοκλίπ που συνόδευε το κομμάτι το έκανε ακόμα χειρότερο, μιας και παρουσίαζε διάφορους celebrities, μεταξύ αυτών και η Taylor, γυμνούς και ξαπλωμένους στο ίδιο κρεβάτι γύρω από τον Kanye λες και μόλις έκαναν την μεγαλύτερη παρτούζα στη μουσική βιομηχανία. Και προφανώς το θέμα γύρω από την συγκατάθεση της Taylor πήρε εκτάσεις μιας και ενώ ο Kanye ισχυρίστηκε ότι είχαν συνομιλήσει και ήταν ενήμερη, εκείνη κινήθηκε νομικά και ανταποκρίθηκε ότι δεν θα δεχόταν ποτέ μια τέτοια δολοφονία χαρακτήρα. Πλάτες στον άντρα της έκανε η Κιμ, η οποία φαίνεται ότι υπήρξε διαμεσολαβήτρια σε αυτό το χαλασμένο τηλέφωνο μεταξύ Kanye και Taylor, ενώ ηχογράφησε (παράνομα) τη συνομιλία της με την Swift για να αντλήσει πειστήρια για την άμυνα τους απέναντί της.
Το 2016 όσο ο Kanye ήταν στην περιοδεία για το «Life of Pablo», άγνωστοι διαρρηγνύουν την σουίτα της Κιμ στο Παρίσι, ληστεύοντάς την υπό την απειλή όπλου. Οι πέντε δράστες υποδυόμενοι αστυνομικούς, έδεσαν και φίμωσαν την Καρντάσιαν, προτού διαφύγουν με κλοπιμαία αξίας 10 εκατομμυρίων σε κοσμήματα. Δύο εβδομάδες αργότερα, ο Kanye ακυρώνει ξαφνικά μια συναυλία αφότου ξεφουρνίσει τον διάσημο οχετό για τα ψέματα του ραδιοφώνου και της google. Με τον απρεπή και άξεστο τρόπο του ο Kanye προσπαθούσε να ξεμπροστιάσει τα ψέματα της μουσικής βιομηχανίας, και τον αλγοριθμικό τρόπο λειτουργίας της που προωθεί συγκεκριμένους καλλιτέχνες έναντι άλλων. Ευθύς μετά νοσηλεύεται με συμπτώματα παράνοιας και παραισθήσεων. Φημολογείται ότι αυτό το συμβάν υπήρξε καθοριστικό στην μετέπειτα διάβρωση της ψυχικής του υγείας. Δύο χρόνια αργότερα, το 2018, ο Kanye κυκλοφορεί τον νέο του δίσκο «Ye», με το εξομολογητικό λεκτικό στο εξώφυλλο: «I hate being bipolar, it’s awesome». Εκεί ο West παρουσιάζει εκ νέου τον εαυτό του στο κοινό, δεν φοβάται να φανεί ευάλωτος και καταφέρνει να εμπνεύσει και να συγκινήσει συνάμα, καταφέρνοντας για άλλη μια φορά να αλλάξει την ραπ σκηνή, απενοχοποιώντας την ενδοσκόπηση και αυτοκριτική κόντρα στην σκληροτράχηλη εικόνα που θέλουν να προβάλουν οι περισσότεροι ράπερς.
Μέσα στα χρόνια, από την αρχή κιόλας, ο κόσμος έβλεπε τον Kanye ως εκκεντρικό. Οι δημιουργοί του «South Park» όταν έψαχναν ποιον celebrity θα κοροϊδέψουν ότι και καλά αδυνατεί να καταλάβει ένα απλό λογοπαίγνιο με τα «Fish Sticks» σκέφτηκαν τον Kanye. Δεν είναι δηλαδή ότι ήταν και ποτέ εντελώς σώας τας φρένας, αλλά τουλάχιστον η παρουσία του ήταν κάτι ευχάριστο και χιουμοριστικό. Το πρώτο σοβαρό χτύπημα ήταν ο θάνατος της μητέρας του. Τότε, ο West ξεκίνησε να δείχνει σοβαρά σημάδια ναρκισσιστικής συμπεριφοράς, έχοντας χάσει τον ισοσταθμιστή και την ηθική πυξίδα που του προσέφερε η Donda εν ζωή. Τότε ήταν που ξεκίνησε να κάνει δηλώσεις, μουσικά και μη, όπως ότι «I Am a God», κάτι που επιβεβαίωσε αργότερα ότι πιστεύει ακράδαντα. «Το μόνο που μετανιώνω είναι ότι δεν θα μπορέσω ποτέ να δω τον εαυτό μου live», είναι μια πρόταση που είναι αστεία μέχρι να καταλάβεις πόσο την εννοεί. Μετά το 2016, η διπολική του διαταραχή, η οποία διαγνώστηκε από Εβραϊκής καταγωγής ψυχίατρο τροφοδότησε την ήδη καλπάζουσα συνομωσιολογία του Kanye, ο οποίος επιμένει μέχρι σήμερα να μην δεχθεί καμία αγωγή για την κατάστασή του. Λέγεται ότι μετά από αυτό ο Kanye πέθανε και την θέση του πήρε πλήρως ο Ye (πλέον νόμιμα αποκαλείται έτσι).
Ως αποτέλεσμα, ο Ye άρχισε να αποξενώνει τους γύρω του και τους θαυμαστές του, με εμπρηστικά σχόλια που δεν είναι παρά επικλήσεις για προσοχή, μια τακτική που ακολουθεί για χρόνια έκτοτε. Κατάφερε να διαλύσει τον γάμο του με την Κιμ κάτι που επίσης δεν νομίζω ότι βοήθησε την ψυχική του υγεία, ενώ δηλώσεις του όπως το ότι η σκλαβιά των μαύρων ήταν «επιλογή» ή ότι του αρέσει ο Χίτλερ, προδίδουν προχωρημένη ψυχική διάβρωση. Πρόσφατα έκανε πάλι μια απ’ τα ίδια, σε έναν πολύ πιο πολιτικά φορτισμένο κόσμο, επανέφερε τα περήφανα ναζιστικά σχόλια μαζί με μια διαφήμιση στο Super Bowl για το site του που πουλούσε μόνο λευκά t-shirt με σβάστικες, προτού το κατεβάσουν. Αυτά τα τελευταία του κόστισαν τον γάμο του με την Μπιάνκα Σενσόρι την οποία εξέθεσε ολόγυμνη στο κόκκινο χαλί στα πρόσφατα Grammys – ενώ προηγουμένως είχαν πιαστεί σε σκηνή στοματικού σεξ πάνω σε βενετσιάνικη γόνδολα, μιας και ο Ye ήταν από πάντα γνωστός μόνιμος καυλιάρης. Η Σενσόρι φαίνεται ότι δεν είχε επισυνάψει προγαμιαίο συμβόλαιο με τον Ye οπότε φαίνεται ότι θα βγει δισεκατομμυριούχα από την όλη ιστορία. Και δεν είναι ότι θέλουμε να την αποκαλέσουμε «Gold Digger» αλλά με τον Ye έμπλεξε εξαρχής.
Όσο για τις προκλητικές δηλώσεις που δεν προβλέπεται να σταματήσουν να προκύπτουν, ας σταθούμε στα ίδια τα λόγια του Kanye το 2010 στην απονομή του Grammy για το «MBDTF», όλοι περίμεναν να δουν τι θα έκανε αν δεν κέρδιζε, και το βλέπουμε τόσα χρόνια μετά. Την μεγαλύτερη σοφία όμως την εξέφρασε ο κωμικός Κατ Γουίλιαμς σε εκείνο το θρυλικό τετατέτ με τον Σάνον Σαρπ στην εκπομπή του. Όταν ερωτήθηκε σχετικά με τον Kanye ο Κατ δήλωσε διστακτικά ότι πρέπει να είμαστε πολύ απαίσιοι άνθρωποι αν λέμε ότι κάποιος πάσχει από μια ψυχική ασθένεια και ύστερα παρακολουθούμε πως δρα. Η ψυχοσύνθεση Ye βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση, ενώ ο ίδιος αρνείται την χορηγία φαρμάκων και προτιμά να εισπνέει νιτρικό οξείδιο (laughing gas).
Συνοπτικά λοιπόν, ο Ye είναι ένας σεξομανής, νάρκισσος, υποστηρικτής των ναζί, προδότης της φυλής του, μισογύνης, αντισημίτης, και ψεκασμένος συνωμοσιολόγος που μεταξύ όλως αυτών έχει παράξει έναν από τους καλύτερους μουσικούς καταλόγους στην ιστορία της χιπ χοπ. Κατάφερε να κάνει την ραπ πιο ποπ από ποτέ, ενέπνευσε θαυμαστές και μιμητές και ακόμα και μετά από όλες τις παράωρες δηλώσεις και την ναπολεόντεια ανάγκη του να παραμείνει στην κορυφή, έχει καταφέρει να επιζήσει και αυτό είναι η απόδειξη της αξίας του έργου του. Μην νιώθετε λοιπόν άσχημα αν σας αρέσει η μουσική του, διαχωρίστε το έργο από τον βλαμένο που το υπογράφει, γιατί όπως είπε και ο ίδιος ο Kanye: «Αν είσαι φαν του Kanye West δεν είσαι φαν του Kanye West, είσαι φαν το εαυτού σου. Θα πιστέψεις στον εαυτό σου, εγώ είμαι απλά ο εσπρέσσο, το πρωινό σφηνάκι που σε κινεί, που σε παροτρύνει να πιστέψεις ότι μπορείς να υπερβείς την κατάσταση που αντιμετωπίζεις.»